Communicatie/marketing in de consultancy: een kijkje in de toekomst

Het gaat goed met consultancymarkt. De vraag naar adviesdiensten neemt toe en de cijfers zijn positief. Daarom wordt de komende jaren een verdere groei van de branche verwacht. Dat is mooi voor consultants. Maar tegelijkertijd zorgt dit ook voor meer concurrentie. Hoe val je nog op tussen al die concurrenten? Laten we een kijkje nemen in de toekomst.


De millennial is de doelgroep van de toekomst
De millennial staat bekend om veelvuldig internet en social media gebruik zoals Facebook, YouTube en Instagram. Daarnaast gebruiken ze LinkedIn voor een zakelijke profilering. De millennial haalt informatie van het internet. Bij de aanschaf van bijvoorbeeld een koffiezetapparaat checkt hij of zij reviews en ervaringen van andere kopers. Bij een kapotte wasmachine onderzoeken ze de oorzaak, om vervolgens op zoek te gaan naar een oplossing. Bijvoorbeeld met behulp van een YouTube tutorial. Ook voorafgaand aan een aankoop doen ze onderzoek naar oplossing via online kanalen. 73% van de werkende millennial is betrokken bij een aankoopbeslissing. Met de verwachting dat zij binnen 10 jaar de meerderheid van de wereldberoepsbevolking zullen uitmaken, zal de koopdynamiek alleen maar toenemen. En juist met die groep doe je over 5 jaar zaken! Zij zijn jouw decision making unit (dmu). Van kopers tot beïnvloeders. En je moet gaan aansluiten op hun gebruiken.


60% van het verkoopproces start nu al online
In mijn eerdere blog schreef ik het al eerder: 60% van dat koopproces start nu al online. Voor het doen van een aankoop heb je al veel keuzes en afwegingen in je hoofd gemaakt. Hoe meer millennials de dmu gaan vormen, hoe verder dat getal stijgt. Dus moet je steeds meer van je laten horen via online kanalen, maar hoe?


Geen ‘onze size fits all’ content meer
Er is een content overload gaande. Want iedereen kan content schrijven en publiceren. Artikelen in de consultancy beschrijven vaak algemeenheden en is voor een brede doelgroep geschreven. ‘One size fits all’ content. Maar content die iedereen wil helpen, daar help je eigenlijk niemand mee. Maak daarom keuzes en breng focus aan. Focus op 1 doelgroep en de boodschap waarmee je hen aanspreekt. Bied een persoonlijke en relevante benadering met de juiste content. Een handige tool om inzicht te krijgen in je doelgroep is de buyer persona. Met buyer persona’s zullen kleinere organisaties meer intiem zijn en dichtbij de klant komen. Nadat de buyer persona in kaart is gebracht kun je Account-Based marketing toepassen. In mijn volgende blog zal ik daar verder op ingaan.


De toekomst is lastig te voorspellen
Daarbij wil ik wel een kanttekening maken. Wat de toekomst is lastig te voorspellen. Meebewegen met de dynamiek is de enige optie. Ga daarom voor korte contentprogramma’s. Evalueer om 3/4 maanden en stuur bij. Blijf klanten interviewen zodat jouw buyer persona continu up to date is.


Hoe denk jij over het aanspreken van klanten in de consultancy? Hoe ziet de toekomst eruit? Laten we daarover in gesprek gaan: schrijf een comment! 

Terug naar overzicht