De aandacht van klanten trekken: 4 communicatietrends in de consultancymarkt

Goede communicatie is onmisbaar in het trekken van klanten. Zo ook in de consultancymarkt. Deel daarom je kennis om beter vindbaar te zijn voor potentiële klanten. Dat klinkt groots, maar je moet het juist klein en simpel aanpakken. Welke 4 communicatietrends onmisbaar zijn voor de consultancymarkt? Je leest het hier.


1. Klanten echt aanspreken
Er is een content overload, een grote hoeveelheid van soortgelijke content, in de omloop. Daarom moet de klant worden gecentraliseerd in de communicatieboodschap. Het is onze visie hiervoor Account-Based Marketing, oftewel ABM, toe te passen. ABM is gefocuste B2B marketing. Bij deze strategie identificeer je target accounts waarop je de communicatie gaat inzetten. Door ABM toe te passen ben je bewust bezig met het personaliseren van de communicatie richting een decision making unit. Daarmee breng je maatwerk in je communicatie en heb je dus meer kans dat de boodschap en tone-of-voice aansluit bij de potentiële kopers.

2. Videomarketing is hot
Video wordt als de manier gezien om een persoonlijke verbinding aan te gaan met de doelgroep zodat men je nog sneller zal vertrouwen. 59 procent van de senior executives geeft de voorkeur aan video boven het lezen van blogs. We denken dat dit zo goed werkt omdat video zo persoonlijk is. Binnen ROUR maken we veel gebruik van video. Dit doen we bijvoorbeeld voor ons start-up label TheNextNow. Daarbij maken we geen gebruik van gelikte, hoge resolutie video’s. Maar authentieke, korte, self-made video’s, gemaakt met een smartphone. Het gebruik van ondertiteling maakt het gemakkelijk ook zonder geluid video’s af te spelen. Wil je starten met het maken van video’s om jouw expertise kracht bij te zetten? Dan adviseren we je de video’s te bekijken van videomarketeer Pelpina Trip: https://www.frankwatching.com/archive/2013/10/17/videomarketing-de-top-10-tips-van-experts/

3. LinkedIn als leadgenerator
LinkedIn is geen veredelde vacaturebank meer. Door nieuwe functies is te zien dat LinkedIngebruikers hun LinkedInprofiel van CV omzetten naar leadgenerator. We noemen dit ook wel social selling. Het is onze overtuiging dat bedrijven niet meer zonder social selling kunnen. Via social selling probeer je een vertrouwensband met potentiële klanten aan te gaan via LinkedIn. Door op het juiste moment, met de juiste boodschap en de juiste content, verbinding te maken met je doelgroep. Onze samenwerkingspartner Liesbeth Jansen: 'Commercieel verantwoordelijke personen houden zich al jaren bezig met het genereren van leads via LinkedIn. De trend die ik zie is dat zogenaamde thought leaders LinkedIn gaan gebruiken om te laten zien waar zij kennis van hebben. Ze schrijven kennisintensieve artikelen, korte blogs en delen nieuws op het gebied rondom hun kennis en kunde. Dat zorgt ervoor dat zij beter te vinden zijn door potentiële klanten voor hun bedrijf. Heeft je bedrijf thought leaders in dienst? Leer hen dan hun kennis te ontsluiten en om te gaan met de contacten die gelegd worden.'

4. Ontastbaarheid van diensten
De wereld van kennisintensieve dienstverlening levert complexe diensten. Een dienst kan voorafgaand aan de aankoop niet worden gezien of beleefd. De aankoop van bijvoorbeeld een bank of een kledingstuk, is veel minder complex. Diensten zijn niet tastbaar en er is maar een beperkt voorstellingsvermogen mogelijk. Je kunt een dienst dus moeilijk voorafgaand aan de aankoop beoordelen. Dat maakt de aankoop complex. Het is dus belangrijk om die ontastbaarheid, tastbaar te maken. Dat helpt de afnemer in het aankoopproces. Doe dit door het delen van bijvoorbeeld testimonials en case-studies.

 
Ben je consultant en onderschrijf je deze 4 trends ook, maar weet je niet hoe je deze in de praktijk kunt brengen? Neem contact op met merkmarketeer Rosanne van ROUR via 0623028270. En we kijken samen wat we voor je kunnen doen.

Terug naar overzicht