Hoe haal je nieuwe klanten binnen?

De tijd dat je nog koude telefoontjes kon plegen is over. Met agressieve verkoopmethoden kom je er niet meer. En met een standaard verkoopverhaal bereik je weinig tot niets. Bedrijven geven harde targets aan sales- en accountmanagers, maar bereiken vaak weinig resultaat. Wat gaat mis? En hoe zorg je uiteindelijk wél voor nieuwe klanten? 


Wat gaat mis in de sales?
1. Werken vanuit verkeerde werkdruk
Account- en salesmanagers worden vaak getoetst op harde targets. Er wordt gemeten hoeveel klantgesprekken ze per week houden. Daardoor schiet je met hagel. En doe je vanuit een verkeerde druk je werk. De kwaliteit van de gesprekken staat niet meer voorop. ‘Don’t count the people you reach, reach the people who count’. De wijze woorden van David Ogilvy.

 2. Standaard verkoopverhaal
Sales- en accountmanagers hebben vaak weinig tijd, want er wordt veel van hen verwacht. Dit zorgt ervoor dat ze zich weinig tot niet inleven in de klant. Sales weet vaak niet genoeg van de klant. Er ontstaat een standaard verkoopverhaal waarmee sales- en accountmanagers klanten willen trekken. Maar op die manier ben je niet in staat de waarde van een product of dienst uit te leggen aan je potentiële klant.


Wat moet je doen om nieuwe klanten binnen te halen?
Goed verkopen begint bij jezelf, en is niet meer een taak van alleen salesmensen. Iedereen in een moderne organisatie kan dit leren. Je moet je daarvoor verdiepen in de wereld van de potentiële klant. Daarmee ken je de problematiek en wat hem of haar dagelijks bezighoudt.
Daarnaast dien je te beschikken over affiniteit met de organisatie van de potentiële klant. Je moet dus nagaan waar je passie ligt. Zo kun je bijdragen en helpen vanuit jouw intrinsieke motivatie. Dan pas kun je je inleven in de actuele thema’s die bij de klant een rol spelen. Je vindt het dan ook écht belangrijk de klant te helpen.


We hebben vaak gezien dat klanten kiezen voor de partij die vanuit passie de verbinding maakt. De partij die hen écht wil begrijpen en helpen. Heb jij moeite met het binnenhalen van nieuwe klanten? Misschien kunnen wij je helpen. Neem contact op!

Terug naar overzicht