Hulp nodig bij het verzinnen van een bedrijfsnaam?

Een bedrijfsnaam of productnaam verzinnen. Waar begin je? Hoe kies je de perfecte naam? De naam waar je jarenlang aan vast zal zitten. We merken dat dit vaak een lastig proces is. We delen graag een tool voor het verzinnen van een sterke naam.

Deel 1: De kern in beeld
Je hebt vast allerlei beelden en ideeën over hoe je jouw merk in de markt wilt zetten. Vaak zijn deze gedachten nog wat warrig en ongestructureerd. Het helpt om allereest zaken op een rij te zetten. En structuur aan te brengen. Dat kun je doen door een aantal vragen kernachtig te beantwoorden. Die uitwerking van die vragen kun je opschrijven, maar je kunt er bijvoorbeeld ook pakkende beelden, sprekende woorden of illustraties bij zoeken. Beantwoord elke vraag met niet meer dan 3 zinnen om het kernachtig te houden. De antwoorden op de vragen omschrijf je op een groot vel. Hang het vel aan de muur. De vragen die je beantwoord zijn:

  1. Wie is ‘….’?
  2. Waar staat ‘….’ voor?
  3. Voor wie (doelgroep) is ‘….’ er? 
  4. Welke toegevoegde waarde heeft ‘….’?
  5. Welke uitstraling moet ‘….’ hebben’?


Deel 2: Een brainstorm
Met jouw kernbeeld aan de muur ben je klaar om een brainstorm te organiseren. Verzamel hiervoor mensen die met je mee willen denken. Bij voorkeur de mensen die jouw product willen aanschaffen. Of met jouw bedrijf in zee moeten gaan. Vertel je doelgroep over jouw kernbeeld: waar het voor staat, welke toegevoegde waarde het heeft en welke uitstraling het moet hebben. Daarna begint de brainstorm. Noteer met elkaar zoveel mogelijk steekwoorden en synoniemen die gerelateerd zijn aan het kernbeeld. Verzamel zoveel mogelijk woorden in groepjes. Schrijf de woorden op post- its en plak deze op een groot vel.



Deel 3: Namen bedenken
Je hebt allerlei woorden verzameld en deze zijn op een groot vel geplakt. Er is nu een overzicht van steekwoorden en synoniemen. En muur met woorden vol inspiratie! In nieuwe groepjes probeer je deze woorden te combineren of transformeren tot een passende naam voor jouw product of je bedrijf. Je kunt een naam verzinnen die verwijst naar je product of bedrijf als geheel, zoals Consultancy.nl. Je kunt ook voor een naam kiezen waarin de voordelen van jouw product of bedrijf worden genoemd. Denk aan Kwik-fit. Maar je kunt ook kiezen voor een naam die de juiste associaties oproept. Bijvoorbeeld een metafoor. Zoals de naam van ons adviesbureau Binnenloods. Of de naam van ons adviesbureau TheNextNow. En als laatste kun je kiezen voor een fictieve naam. Een fictieve naam kan een fantasienaam zijn, maar ook bijvoorbeeld te maken hebben met de plaats van herkomst.


Deel 4: Test namen
Vanuit de brainstorm heb je een aantal namen bedacht. Deze namen ga je vervolgens testen onder je doelgroep. Doe dit door bijvoorbeeld een poll te houden. Maar kies vooral de naam die het beste bij jou past en waar jij het fijnste gevoel bij hebt.

Terug naar overzicht