Krijg je jouw idee niet van de startbaan?

Je bent zelfstandig ondernemer in de consultancybranche. Je hebt allerlei concepten en ideeën om organisaties verder te helpen. Maar helaas krijgen die concepten niet voldoende gehoor. Er mist aansluiting met de markt. Om die aansluiting te maken moet je je netwerk onderhouden en verbreden, reclame maken... en zoveel meer. Maar eigenlijk wil je je alleen bezighouden met je passie. En dat is het helpen van organisaties. Je wilt een inhoudelijke bijdrage leveren om organisaties een stap verder te brengen. Hoe krijg je jouw conceptidee van de startbaan? En hoe maak hiervan een succesvol businessmodel?

Je conceptidee ombuigen naar de klantbehoefte
Concepten sluiten vaak niet aan bij de klantbehoefte. Je focust je hoofdzakelijk op het idee en de oplossing, maar sluit deze aan bij de werkelijkheid? We snappen dat je je idee liever geen geweld aandoet. Je wil je concept in takt houden. Toch is het goed om van binnen naar buiten te kijken. Denk vanuit de klant en stel jezelf vragen. Welke snaar moet ik raken bij de klant? Hoe verras ik de klant? Wat ga ik daadwerkelijk doen bij de klant? Wat is mijn toegevoegde waarde? Denk hierover na en daag jezelf uit. Door deze punten mee te nemen in jouw concept zal meerwaarde ontstaan.

Je conceptidee tastbaar maken
Concepten zijn vaak nog theoretisch en abstract. Het idee is niet verkoopbaar, want de klant wil duidelijkheid. Hij koopt niets dat niet tastbaar is. Je idee moet daarom concreter worden gemaakt. Hoe je dat doet? Hanteer een productaanpak, want producten zijn wel tastbaar. Denk daarom in frames, formats en kaders en bied zo je dienst aan.

Van conceptidee tot verdienmodel
Jouw conceptidee omvat al jouw kennis, kunde en jarenlange ervaring in de consultancybranche. Als inhoudsdeskundige verbind je jouw conceptidee aan het resultaat voor de klant. Daarnaast committeer je je aan het resultaat. En met dat resultaat is de klant echt geholpen. Al die kennis en kunde is geld waard. Daarom moet je je ideeën leren te waarderen.


Dit is een klein voorproefje van de 3 gebieden waar wij aan werken om de markt te openen. Ben je ook zelfstandig ondernemer en worstel je hiermee? Wij bouwen met inhoudsdeskundigen, in gelijkwaardigheid, businessmodellen. Jij bent hierin bepalend. Geïnteresseerd geraakt in ons verhaal en benieuwd naar ervaringen van andere ondernemers waarmee wij samenwerken? We brengen je graag met hen in gesprek. Stuur ons een bericht en we brengen je in contact. 

Terug naar overzicht