Thought leadership in de consultancybranche werkt


Er is een toename van concurrentie in de adviesbranche. Daarom willen organisaties zich onderscheiden. Maar je onderscheiden is lastig in een branche waarin gelijke, complexe diensten worden aangeboden. Daarnaast beoordelen potentiële klanten je toegevoegde waarde op je specialistische kennis. Daarom denken wij dat thought leadership in de consultancy steeds belangrijker wordt.


De toegevoegde waarde in de consultancybranche staat onder druk door de continu veranderende verwachtingen van klanten. Klanten vragen vandaag de dag veel meer flexibiliteit van adviesdiensten. Daarom moeten partijen zich steeds meer flexibel opstellen om toegevoegde waarde te kunnen leveren. Een thought leader is zo'n specialist die zijn 'expert value' inzet op de veranderende klantvraag.


Wie is een thought leader?
Een thought leader is een persoon of organisatie met diepte-expertise. De thought leader heeft een vlijmscherpe visie en weet precies wat in de markt speelt. Met zijn of haar vooruitstrevende en vernieuwende blik daagt hij/zij organisaties uit om nieuwe thema’s en ontwikkelingen te onderzoeken. Een thought leader gelooft in zijn of haar eigen kunnen en straalt dit ook als kennisleider uit. En dat brengt een verassingseffect met zich mee.


De voordelen van thought leadership
Het grote voordeel van het claimen van een thought leadership positie is dat de organisatie wordt gezien als dé organisatie die de business kent. Het merk of de persoon wordt gezien als autoriteit in een domein. Je wordt gezien als betrouwbare leverancier die veel waarde levert. Een organisatie die deze positie claimt trekt potentiële klanten aan. Maar je moet deze positie wel verdienen in de ogen van je doelgroep. Door kennis, expertise en bewijs te delen bouw je dit vertrouwen op.

Thought leader door kennisdeling
Hoe word je gezien als thought leader door de ogen van je doelgroep? Door het delen van kennis! Want het creatieve denkvermogen van de thought leader moet wel zichtbaar zijn. Thought leaders delen hun kennis daarom met de buitenwereld. Deze kennis kun je onder andere delen via LinkedIn. Een mooi voorbeeld van kennisdeling is dit filmpje van verandermanager Emiel Schoonhoven van adviesbureau TheNextNow.
Het creëren van hoogwaardige content voor LinkedIn vraagt iets van de gehele organisatie. De communicatieafdeling kan prima artikelen schrijven, maar de inhoudelijke input van de thought leader is een must om hoogwaardige content te kunnen leveren. De organisatie moet kennisdeling als het ware in het DNA hebben zitten. Een interne cultuur van kennisdeling is nodig om een continue stroom van content naar buiten op te zetten. Het is aan de marketing- of communicatieafdeling om dit proces te organiseren.


Interne kweekvijver
Begin daarom bij het intern delen van bijvoorbeeld documenten, projectinformatie en ideeën. Dit maak je mogelijk door gebruik te maken van intranet of een platform, zoals Winkwaves. Zo’n platform is een interessante kweekvijver voor het ontwikkelen van content. Met wat kleine aanpassingen kan de content die intern wordt gedeeld naar de buitenwereld worden gecommuniceerd.

 

Ben jij thought leader? Wil je een eigen, succesvolle start-up, maar heb je geen behoefte aan het houden van salesgesprekken, marketingactiviteiten en wil je hulp bij de ontwikkeling van je businessmodel? Dan voegen we je graag toe aan ons netwerk. Ga naar: www.rour.nl voor mee info.

Terug naar overzicht