Toffe klanten vinden en leuke opdrachten doen: get yourself out there!

Herken je dat? Je houdt je dagelijks bezig met opdrachten waar je meer uit wilt halen. Of je kunt er je ei niet helemaal in kwijt. Je hoofd zit vol met vernieuwende ideeën en concepten, maar in de praktijk komen die soms niet tot zijn recht. Je blijft hangen in dezelfde type opdrachten. Hoe scoor je droomopdrachten bij toffe klanten? Laat jezelf zien!


Mezelf op de voorgrond plaatsen? Moet dat nou?
Het zit niet helemaal in je systeem om jezelf op de voorgrond te plaatsen of in de spotlight te staan. Je ziet dit als ‘verkopen’ en daarmee jezelf opdringen. Je houdt je liever bezig met je inhoudelijke expertise, je comfortzone. Ik hoor dit vaak. Kijk nu eens op een andere manier naar verkopen. Je lost het probleem van de ander op, je levert een oplossing of een nieuw inzicht: mooi toch? 

Uit je comfortzone gaat je zoveel meer opleveren
Maak je jezelf niet zichtbaar voor klanten waarmee jij graag zou werken, dan vinden ze je nooit. En als je zelf op zoek gaat naar klanten moet het voor hen in één oogopslag duidelijk zijn wat jij voor ze kunt betekenen. Beschik je over gave ideeën, maar laat je dit niemand zien? Dan kun je het net zo goed achterwege laten. Wél leuke opdrachten doen? Get yourself out there.

Leuke contacten en interessante opdrachten
Het is eigenlijk heel leuk om jezelf te laten zien. Hierdoor verbreed je je netwerk en dat levert je allerlei mooie contacten op. Benader die contacten niet als lead waar je een opdracht uit moet halen. Eigenlijk is het de kunst persoonlijke connectie te maken. Wat kan de ander van jou leren? En wat leert de ander van jou? Dat levert je alleen al een mooi contact op waarmee je netwerk is verbreed.

 
Jezelf zichtbaar maken doe je zo
Vertel over jouw kennis en expertise. Ga bloggen en vloggen, laat klantissues zien, waar je mee bezig bent, je manier van werken. Neem mensen mee in hoe je bent. Stel je open en laat zien wie de persoon is achter die berg van expertise. Op die manier kunnen potentiële kopers zich met jou verbinden. Doe dat bij voorkeur gericht op jouw droomklant. Bedenk onderwerpen met die droomklant in het hoofd. Zorg er altijd voor dat zij makkelijk contact met je kunnen opnemen.

Met de blogs en vlogs die je hebt ontwikkeld kun je in contact komen met jouw droomklant. Inventariseer via bijvoorbeeld LinkedIn welke personen behoefte hebben aan jouw expertise. Volg deze personen en bekijk wat hen dagelijks bezighoudt. Haak, wanneer dat kan, hierop in. Doe dat door relevante bijdragen te liken, erop te reageren en interesse te tonen. Verstuur deze personen bijvoorbeeld een inhoudelijke artikel met tips en tricks. Ben vooral geïnteresseerd in de ander. En raak de onderwerpen aan waarmee hij of zij bezig is.

Ben je er klaar voor jezelf te laten zien en binnen no time gave opdrachten voor droomklanten te doen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Hulp nodig? Wellicht kan ik wat voor je doen. Neem contact op. 

Terug naar overzicht