Visualisatie maakt je krachtiger

Om een verhaal te vertellen maken we dagelijks gebruik van visualisatie. We merken dat beelden vaak meer zeggen dan woorden. Zeker voor consultancybureaus waarin diensten ontastbaar en niet inzichtelijk zijn. Dit maakt communicatie met de klant vaak lastig. Er zit veel meer kracht in goede visualisatie dan men eigenlijk denkt. Zoals mooie fotografie of een sprekende animatie. Waarom moet iedere ondernemer aan de slag met visualisatie? 

 

1.    Je diensten zichtbaar maken 

Diensten zoals coaching en advies spelen zich af in de hoofden van mensen. Je kunt ze niet vastpakken, in een etalage bekijken of in het schap leggen. Daarom moet je zoveel mogelijk van de aanwezige, tastbare elementen tonen. Je maakt je dienst zichtbaar. Bij ROUR noemen we dat ‘productising’. Je maakt als het ware een tastbaar product van je dienst. Zo helpt het bijvoorbeeld de dienst een naam en beeldmerk te geven of een strategie of proces uit te beelden met behulp van infographics en tekeningen. 

 

2.    Professionaliteit zorgt voor vertrouwen

Klanten moeten eerst vertrouwen krijgen in de dienstverlener. Wanneer het vertrouwen is gecreëerd zal de klant eerder de dienst afnemen. Het gebruik van een strak logo, mooie beelden en vlogs zorgen voor een professionele uitstraling. En professionaliteit zorgt weer voor een stukje vertrouwen. Daarnaast maak je met visualisatie je bedrijf persoonlijk: je bent immers wat je uitstraalt. 

 

3.    Het brengen van eenvoud rondom taaie onderwerpen 

Onderwerpen als verandermanagement, informatieontwikkeling, blockchain of inkoopmanagement zijn vaak moeilijk uit te leggen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het kan helpen taaie onderwerpen eenvoudig te maken en te verpakken in duidelijke beelden, animatiefilms, concrete iconen of praatplaten. Door beeld te gebruiken raken mensen sneller geïnteresseerd en haken ze minder snel af. 

4.    Eenduidige uitstraling die zorgt voor herkenbaarheid

Het beeld hierboven zegt genoeg en dat vind ik nu zo mooi aan merken die goed gebruik maken van visualisatie. Zonder de naam te noemen zie en voel je welke organisatie het is. Door het eenduidige gebruik van kleur en vorm binnen verschillende communicatiemiddelen weten ze zich te onderscheiden en ze zijn herkenbaar. Naast herkenbaarheid is beeld ook beter te onthouden. 

 

5.   We lezen steeds minder

Lange teksten zonder beeld is niet meer van deze tijd. De meeste mensen zijn daarbij visueel ingesteld. Door verschillende factoren zoals tijdsdruk lezen tieners en jongvolwassenen steeds minder en haken snel af. Teksten afgewisseld met visualisatie maakt het ook leuker een tekst te lezen. Des ter meer rede om visuele content te gebruiken om je verhaal uit te leggen en de aandacht vast te houden. 

6.   Opvallen in een zakelijke wereld met eigen beelden

Als laatste zijn er tal van prachtige stockfoto’s in de omloop. Begrijp me niet verkeerd, het zijn vaak prachtige beelden. Maar iedereen kan gratis of voor een klein bedrag gebruik maken van deze beelden. Daarnaast passen de beelden vaak niet helemaal niet bij Nederlandse bedrijven. De beelden hebben geen eenduidige uitstraling en zijn niet in 1 lijn gemaakt. Vaak variëren de beelden in kleur en passen de kleuren niet bij je huisstijl. Het gebruik van eigen beeld waarin je jouw unieke vormen en kleuren laat terugkomen zorgt voor herkenbaarheid. Kies beelden die opvallen. Gebruik bijvoorbeeld de speelsheid van kinderen of een combinatie van grafische en fotografische elementen. Uiteraard ontkom je niet altijd aan het gebruik van stockfoto’s. We gebruiken het zelf ook, maar zijn druk bezig met de ontwikkeling van eigen beelden.  

Wat denk je? Ga je meer visualisatie toepassen in je communicatie? 

Terug naar overzicht